Najczęstsze błędy diagnostyczne

– brak solidnego wywiadu z użytkownikiem auta
Technik, z góry zakłada, że wie o co chodzi, ponieważ w pozostałych przypadkach było tak samo lub podobnie. Niestety, choć objawy mogą zdawać się takie same, to powód ich powstawania może być już inny. Dlatego tak ważny jest szczegółowy wywiad z klientem, który prostymi spostrzeżeniami z ilości przejechanych kilometrów, może nas nakierować i skrócić czas rozwiązania problemu. Oczywiście nie jest to regułą lecz wartością dodaną, którą stosuje dobry technik.

– brak postępowania w krokach serwisowych
Rutyna powoduje pominięcie kroków serwisowych, a goniący czas ich niedbałe wykonanie. To często powoduje pozorne rozwiązanie problemu związanego z np. ciągłym zapychaniem filtra lub brakiem warunków do dopalania automatycznego. Trzeba pamiętać, ze tylko obserwacja i wykonywanie odpowiednich kroków serwisowych pozwoli na rozwikłanie problemu użytkownika samochodu. Diagnostyka to nie tylko odczytanie błędów. Dobry technik najwiecej czasu poświęca na diagnostykę podstawową, wtórną, test drive bez pominięcia kroków serwisowych.

– brak potwierdzenia warunków pomiarowych
Nie wolno ufać do końca odczytom testera. Aby być pewnym wskazań należy je potwierdzić w testach lub pomiarach zewnętrznych. W przypadku występujących podejrzeń należy zawsze potwierdzać lub wykluczać sprawność danego komponentu. Często bowiem może się okazać, ze komponent działa, lecz mija się z wartościami nie generując przy tym żadnego błędu. Oczywiście podstawą jest znajomość wartości startowych oraz granicznych danego komponentu.

– brak diagnostyki podstawowej i ukierunkowania działania celowego
Nie wolno podejmować decyzji odnośnie demontażu filtra DPF bez wykonania diagnostyki wstępnej. Najczęstszym błędem jest jej brak i sugerowanie się opinią klienta, który nabył wiedzy nt. stanu filtra u „zaprzyjaźnionego” mechanika. Tutaj należy zachować czujność i pomimo decyzji o czyszczeniu zleconej przez klienta, wykonać pełną diagnostykę podstawową. Dzięki temu uzyskamy wszystkie niezbędne informacje i wartości do określenia stopnia i powodu zapchania filtra, a także warunków, które mógłby się do tego przyczynić. Największym błędem popełnianym przez mechaników jest demontaż bez pełnej diagnostyki wstępnej. Dobry technik nie wykonuje poleceń klienta, lecz słucha jego spostrzeżeń.

– brak „test drive”
Jazda, jazda i jeszcze raz jazda po wykonaniu diagnostyki wtórnej. 100-200km wraz z obserwacją wartości na podłączonym testerze.

– brak recall na ponowne sprawdzenie filtra DPF i warunków dopalania po 500-1000km
Dobry serwis zawsze przywołuje klienta na ponowne sprawdzenie układu wydechowego, tak aby potwierdzić dobrze wykonaną prace lub wychwycić to czego nie udało się zauważyć podczas jazdy testowej.

Przykład braku wykonania podstawowego kroku diagnostycznego

Sprawdzanie szczelności układu dolotowegoprzy pomocy urządzenia wytwarzającego cięzki dym, wykluczenie lub potwierdzenie nieszczelności jest podstawowym krokiem diagnostycznym w ukladach z DPF.

Brak szczelności powoduje:

• spadek mocy
• niedopalenie mieszanki powietrzno paliwowej
• dymienie
• zapchanie filtra DPF
• wypadanie zapłonów
• nierówna praca silnika
• głośna praca silnika
• spadek dynamiki

cat power cleaner.

Ważne‼️ nie należy ignorować małych wycieków powietrza, ponieważ w kolejnych setkach kilometrów będzie to powodować nieduże, ale jednak nieprzepalenie mieszanki. A to skutkuje odpychanie filtra DPF i częstszą regeneracją.
NIESZCZELNOŚĆ układu dolotowego dotyczy około 30% wszystkich problemów z DPF.